![]() |
PR-stratégia hét napraKategória: Pr és sajtóÉpítse fel saját cége ismertségét egy hét alatt! Ha növelni akarja cége ismertségét, de nem tudja hol és hogyan kezdjen neki, merítsen ötleteket a 7 napra tervezett instant PR-stratégiából. Így juthat egyről a kettőre – csak ne ötöljön-hatoljon. Tehát: hetet egy csapásra! |
Ha növelni akarja cége ismertségét, de nem tudja hol és hogyan kezdjen neki, merítsen ötleteket a 7 napra tervezett instant PR-stratégiából. Így juthat egyről a kettőre – csak ne ötöljön-hatoljon. Tehát: hetet egy csapásra!
1. nap – Célok
Készítsen egy listát minden olyan kiadványról, ami az ön célközönségének szól. Ezek lehetnek hetilapok, napilapok, regionális kiadványok, ingyenes hirdetési újságok vagy akár a Kereskedelmi és Iparkamara hírlevelei is. Nagy országos kiadványokat csak akkor vegyen be a listába, ha jó kapcsolata van az adott lappal vagy valamelyik képviselõjével, illetve ha országos érdeklõdésre tart számot az üzlete, közleménye vagy bejelentése.
Ezután állítsa össze a célpiac szempontjából érdekes rádió- és tévéállomások, vagyis a helyi rádiók, a kereskedelmi rádiók, netán iskolai rádiók és a városi tévéállomások listáját is. Nem ötperces munka! Vegye kezébe a listát naponta többször: ami nem jut eszébe reggel, beugorhat délután!
2. nap – Elérhetõségek
Most a lista alapján gondolja végig, hogy az ön összefoglalói vagy hírei melyik kiadványba illenének a legjobban. Ha ez megvan, nézzen utána, hogy ki a fõszerkesztõ vagy melyik újságíró foglalkozik ezzel a témakörrel. Ne küldje el sajtóanyagát mindenkinek, csakis a megfelelõ személyekhez juttassa el. Mindezt ismételje meg a tévé- és rádióadókkal is: derítse ki, hogy ki szerkeszti a híreket, és nekik címezze levelét!
3. nap – Mit és hogyan?
Közleményt állít össze, a cégénél bekövetkezett változásokat akarja közölni, a véleményét osztaná meg, vagy egy felfedezését jelentené be? Esetleg sajátos, netán helyi szempontok alapján szólna hozzá egy országos kérdéshez? Amikor mindezt végiggondolja, vegye számításba azt is, hogy havi rendszerességgel érdemes kiadnia sajtóközleményt. (Persze nem szabad, hogy az elõre megszabott menetrend megakadályozza, hogy esetleg egy váratlan hírrõl is beszámoljon!)
4. nap – Írja meg!
Sose írjon többet egy oldalnál: úgyis csak annyit olvasnak el. Ha a sajtóközleményében világosan leírja, hogy ki, mirõl, hol, mikor és miért nyilatkozik, azzal boldoggá teszi a szerkesztõt, és ez növeli az esélyét arra, hogy ön is bekerüljön az adott sajtótermékbe. Igen, a szerkesztõk imádják, ha a sajtóközlemény írója az õ nyelvüket beszéli.
Helyezzen el közleményében háttérinformációkat, ha módja van rá, hivatkozzon ismert személyekre, és feltétlenül közölje elérhetõségeit is. Ez minden, ami egy sajtóközleménybe kell. Ne ömlengjen, ne nyújtsa, mint a rétestésztát. Nincs szükség minden adatra! Ha az újságíró vagy a szerkesztõ szeretné, hogy ön részletesebben fejtse ki a véleményét, akkor úgyis jelentkezik majd.
5. – Küldje el!
Ma már a szerkesztõk többsége szívesebben veszi az e-mailen érkezõ sajtóközleményeket, mint a nyomtatott verziót, bár ha sajtótájékoztatót tart, a legokosabb, ha kinyomtatja, majd e-mailben is elküldi az anyagot. A legritkább esetekben használja a hagyományos postát, általában csak akkor, ha például valamilyen tárgyat, mintadarabot, modellt is csatol a közleményhez.
6. – Reciklálja!
Használja fel sajtóközleményét több helyen is! Lehetetlen, hogy a sajtó minden beérkezõ közleményt felhasználjon! Önt ez ne tántorítsa el: vannak más lehetõségek is a közlemény publikálására. Például kiteheti a weblapjára egy erre a célra létrehozott sajtószobába. Vagy kiküldheti a potenciális vásárlóknak direkt-mail formájában Felhasználhatja õket szóróanyagként is, a megrendelések mellé, vagy kihelyezheti prospektustartóba. Használja képzelõerejét, és meg fog lepõdni, hogy ötletei milyen nagy ismertséget eredményeznek majd.
7. nap – Folytassa!
A valódi célközönséggel kialakított folyamatos kommunikáció valószínûleg megnöveli majd ismertségét. Ennek a kapcsolatnak a kiépítését azonban nem akkor kell elkezdeni, amikor „egetverõ” bejelentésre készül. Fejtsen ki folyamatos erõfeszítéseket, és rendszeresen szánjon idõt a kapcsolatok ápolására, valamint a média tájékoztatására.
Így amikor csakugyan nagy jelentõségû bejelentésre készül, már tudni fogja, kihez kell fordulnia, ahhoz, hogy igazán hatásos legyen a PR-ja.
Töltsön el naponta egy kis idõt a fenti pontok végrehajtásával, és meglátja, meglesz az eredmény. Higgye el, a PR-stratégiában a legkisebb szerepe a pénznek van. A gerillamarketinghez hasonlóan a PR sem pénznyelõ automata, sokkal nagyobb szükség van rengeteg idõ, energia és kreativitás befektetésére.