![]() |
Keres vagy kesereg?Kategória: CégvezetésExtraprofit válsághelyzetben Tízéves recesszió, W-recesszió, brutális recessszió, U-recesszió,elhúzódó recesszió – a hangzatosabbnál hangzatosabb főcímekkel lassan tényleg Dunát lehet rekeszteni. De vajon mit tehet egy hazai kisvállalkozó, aki nemcsak átvészelni szeretné a nehéz időket, hanem sikeres céget akar építeni? |
Tízéves recesszió, W-recesszió, brutális recessszió, U-recesszió,elhúzódó recesszió – a hangzatosabbnál hangzatosabb főcímekkel lassan tényleg Dunát lehet rekeszteni. De vajon mit tehet egy hazai kisvállalkozó, aki nemcsak átvészelni szeretné a nehéz időket, hanem sikeres céget akar építeni?
Ne hagyja magát – ragaszkodjon a sikerhez és a növekedéshez! A recesszióra a legnagyobb interneteskereső jelenleg csaknem 600 ezertalálatot ad. Ez már valami – de ettől még önnek nem szabad kétségbe esnie! Ne dugja a fejét a homokba: pontosanlátnia kell, hogy megváltozott az üzleti környezet – de tudnia kell, hogy recesszió idején is lehetséges növekedni és profitálni. Ehhez az első lépés: gondoljon vissza, miért vágott bele az üzletbe? Ugye nem azért, hogy a kormányra, az adókra, a nehéz gazdaságihelyzetre való hivatkozással lépten-nyomon panaszkodhasson? A kisvállalkozónak az üzlet az élete,és nem csak akkor, amikor megy a szekér: ki kell állnia az ötlete, elképzelése mellett! Mindent meg kell tenni azért, hogy elérje a céljait. Ragaszkodjon tehát ön is az eredeti céljához, ami nem lehetett más, mint a siker és a növekedés!
Szárnyaló szálloda
Mint mondtam, recesszió idejénis lehetséges növekedés, sőt 100%-os növekedés is! Bill Marriott, aMarriott International szállodalánc tulajdonosa a recesszió idején sem felejtette el, hogy miért hozta létre az üzletét. Nem hagyta, hogy a nehéz idők elvegyék a kedvét az üzlettől. Így – miközben a szálloda ipar nagy része jelentős piac vesztést szenvedett el, vagy csődbe ment –,addig a Marriott megduplázta szállodái számát.Egyébként már az sem volt akármi, amit az édesapja vitt végbe. J.Willard Marriott huszonhét évesen egy kilencasztalos sörözővel kezdte, majd harmincöt évesen nyirokrákot diagnosztizáltak nála az orvosok. Ezután mindenesetre élt még ötven évig, és közben felépítette a világ egyik legnagyobb szállodaláncát. Nem csoda, ha Bill Marriott sem hitt abban, hogy bármi is tönkreteheti: nem fordított hátat a recessziónak, hanem inkább a lehetőségeket kereste. Felismerte, hogy megváltozotta piaci környezet, csakhogy ő teljesen másként gondolkodott az üzletéről, mint a többiek.
A szállodaipar többi szereplői – a csökkenő keresletre hivatkozva –sorra küldték el alkalmazottaikat: egyszerűen feladták. Ez persze magával hozta a szállodák színvonalának csökkenését, a csökkentett létszámmal üzemelő hotelek szolgáltatásaival a vendégek egyre elégedetlenebbek lettek.Pontosan ezt a helyzetet használta ki a Marriott! Azt mondta: én ebben a zavaros időszakban is ragaszkodom eredeti elképzelésemhez, ami pedig nem más, mint szállodáim fejlesztése és a cégem folyamatos növekedése.Mert a válság nem hat mindenkire egyformán! Új alkalmazottakat vett fel, fejlesztette a vendégeknek nyújtott szolgáltatásokat. Alkalmazottai hálásak voltak, amiért munkát adott nekik a recesszió idején is, és az alacsonyabb munkabérért is kiváló munkát végeztek.A Marriott szállodákban nyoma sem volt a színvonal csökkenésének. Amíg a szállodaiparban egyre csökkent a színvonal, a Marriott szállodákban egyre növekedett.
Szárnyaló légitársaság
De persze nem csak a szállodaiparban találhat jó példákat! Egy másiktörténet ugyancsak jól illusztrálja, hogy az igazi vállalkozói hozzáállás előbb-utóbb sikerre vezet. Az amerikai Delta Airlines légitársaság ugyancsak saját bőrén tapasztalta meg a válságot. Csakhogy visszavonulás helyett – Marriotthoz hasonlóan– ők is előre menekültek. Nem engedtek a minőségből, amikor mindenki engedett. A válság idején sem bocsátották el tömegesen alkalmazottaikat. Ellenkezőleg! Minden alkalmazottat megtartottak, új járatokat indítottak, és egyre jobban szolgálták ki utasaikat. Az utasok hálásak voltak az egyre növekvő színvonalért, a cég a válság után kétszer annyi repülőgéppel rendelkezett, mint előtte. Sőt, a legenda szerint az új gépek vásárlásához a hálás alkalmazottak adták össze a pénz nagy részét. Ez aztán a nyerő-nyerő helyzet! És a kezdeményezőkészség azótasem veszett ki a cégből! A sok nehézség ellenére most is arra gondolnak, hogyan tudnak új piacokat meghódítani. Richard Anderson, a Delta Airlines elnök-vezérigazgatója nemrég bejelentette: hamarosan internetezni is lehet majd a gépeiken. Ezzel természetesen a sokat utazó üzletembereket célozzák meg, akik – jó ügyfelek lévén – sok pénzt hagynak a cégnél. Gondoljon bele, önnek kiket lenne érdemes – jó profitért – még jobban kiszolgálnia?
Szerzőnk a marketingtanfolyam.huweboldal tulajdonosa,a „Marketingközpontúprofitnövelési stratégiák” címűoktatóanyag szerzője.