![]() |
Több az isten!Kategória: MarketingA valóban jó reklámügynökségek nem csak egy területen jók A reklám és a marketing világa tele van idiótákkal. Olyan, túlságosan magabiztos emberekkel, akik őszintén hiszik, hogy nélkülük a világ és konkrétan a te céged is egy sokkal vacakabb hely volna. Eviant nyakaló marhák magas nyakú pulcsikban, akik olyan arcot vágnak, mintha épp most találták volna fel újra a kereket. Vagy a kokaintól van, vagy attól, hogy más emberek akaratgyengeségéből keresik magukat betegre, mindenesetre van bennük valami ijesztő. Egy időben tudományként kezelték a reklámot, manapság sokan hiszik, hogy művészet. Mégis van egy súlyosan aggasztó jelenség, ami sokkal fontosabb, mint a nyálas yuppiek a csillogó irodákban. És akárhányszor találkozom vele, csodálkozom, hogy egyes marketingigazgatók milyen egyszerűen meggyőzhetőek arról, hogy adjanak rá egy vödör pénzt. |
A reklám és a marketing világa tele van idiótákkal. Olyan, túlságosan magabiztos emberekkel, akik őszintén hiszik, hogy nélkülük a világ és konkrétan a te céged is egy sokkal vacakabb hely volna. Eviant nyakaló marhák magas nyakú pulcsikban, akik olyan arcot vágnak, mintha épp most találták volna fel újra a kereket. Vagy a kokaintól van, vagy attól, hogy más emberek akaratgyengeségéből keresik magukat betegre, mindenesetre van bennük valami ijesztő. Egy időben tudományként kezelték a reklámot, manapság sokan hiszik, hogy művészet. Mégis van egy súlyosan aggasztó jelenség, ami sokkal fontosabb, mint a nyálas yuppiek a csillogó irodákban. És akárhányszor találkozom vele, csodálkozom, hogy egyes marketingigazgatók milyen egyszerűen meggyőzhetőek arról, hogy adjanak rá egy vödör pénzt.
Hogy miről beszélek? A specializált ügynökségek ijesztő felfutásáról. Ügynökségekről, amelyek elvárják, hogy bámulj, miközben pont olyan megoldásokat írnak fel neked, amelyek valahogy a saját üzleti tereikbe is éppen beleillenek. Mindez nem új jelenség: ilyen ügynökségek azóta léteznek, amióta vannak követhető reklámtrendek. Egy kaptafás ügynökségek, amelyek egyféle kreatív anyagot gyártanak egyfajta médiumra. Vírusmarketing-ügynökség, online ügynökség, csak gerillában utazó ügynökség, csak a májas hurka vonzerejével dolgozó ügynökség.
Na és?
Van itt egy hatalmas probléma! Amikor te mint gyanútlan ügyfél elmész hozzájuk, nem fogod tudni megbízni őket azzal, hogy olyan kampányt csináljanak, amely a márkád üzenetét szépen elviszi a megcélzott közönséghez. Mit csinálna egy hagyományos ügynökség? Megpróbálná minél ügyesebben becsomagolni az üzenetet, hogy biztosan célba érjen. Ha digitális vagy gerilla ügynökséggel dolgozol, pont az ellenkezője történik: megpróbálják a saját üzleti modelljükbe tuszkolni a terméket, és eladni mindezt neked. És akármibe lefogadom, hogy a végén pont ugyanazt a csatornát fogják ajánlani, mint korábban mindenki másnak. Mert abban jók, ahhoz értenek az alkalmazottaik, és azok árképzését szeretik. Egy digitális vagy gerillamegoldás persze valóban remekül működhet bizonyos ügyfelekkel – csakhogy a megoldás részének és nem magának a „Megoldás”-nak kell lennie. Nagyon kevés termék van ezen a bolygón, amelyet csak interneten vagy gerillautakon hirdettek (és sikeres).
Válassz csatornát!
Hogy röviden összegezzem, az ügynökséget egyszerűen semmi sem motiválja arra, hogy megismerje a közönségedet, ha a csatornát már azelőtt eldöntik, hogy beléptél volna az ajtón. Csak olyan ügynökség képes kellő intenzitással kutatni és megérteni a közönségedet, majd létrehozni és végrehajtani a kreatív koncepciót, amely minden szabályt kidob az ablakon, és utána a nulláról kezdi el megvizsgálni, hogyan lehetne kapcsolatot teremteni a megcélzott közönséggel. Semmi „Az internet a jövő”, semmi „2009-ben már mindenki gerillát fog tolni”. Csak egyszerű, régi vágású gondolkodást! Ahogy azelőtt volt, hogy mindent bekebeleztek volna a trendi trendek.
Holt klasszikus
Ahogy a médiacsatornák egyre terjeszkednek, ahogy az emberek figyelmét egyre több minden próbálja elterelni, úgy válnak befogadóvá is az új utakkal és csatornákkal szemben. Igen, a reklámzajban az emberek kevésbé veszik észre a reklámot, zavaró tényezőnek tartják, de cserébe különböző csatornákon egyszerre hirdethetsz!
Ami pedig azt jelenti, hogy ha minden klappol, akkor a megfelelő üzenetet mindenféle csatornára adaptálhatod, a különböző változatok pedig csak erősíteni fogják egymást. (És itt most be kell jelentenem, hogy a következő téma különösen foglalkoztat, szóval nyugodtan lapozd át, ha úgy érzed, téged nem.) Szóval, szerintem a klasszikus ügynökségi modell halott. A helyére pedig az olyan ügynökség lép, amely teljes körűen, az alapoktól elemzi a problémáidat és céljaidat, még mielőtt előjönnének a vicces reklámokkal.
Személyre szabva
A reklámügynökségekre rengeteg kényszerítő erő hat majd a következő tíz évben, hogy újra kitalálják, hogyan működnek. Nem köthetik magukat csak bizonyos médiacsatornákhoz, és nem maradhatnak nagy rajongói ennek vagy annak. Az ügyfeleknek pedig olyan ügynökségeket kellene követelniük, amelyek egyedi megoldásokat kínálnak egyedi helyzetekre.
Ha egy cég 100 ezerrel több akármit akar eladni 25–35 éves, dolgozó férfiaknak, könnyen lehet, hogy nem is a reklám a válasz. Egy ügynökség persze boldogan ad el neked reklámokat, de lehet, hogy valahol az értékesítési láncban van egyszerűbb, közvetlenebb megoldásra szükség. Ha nagy és fényes képeket látsz városszerte a saját termékedből, attól persze lehet, hogy te a világ urának érzed majd magad, de nincs rá garancia, hogy ez az eladásokat is ennyire megdobja majd. Mi van, ha valahol az eladási láncban magában van hiba, amitől az embereknek sokkal nehezebb nálad hagyniuk a pénzüket, mint kéne? Egy jó ügynökség nemcsak a termékedet foglalja össze reklámnyelven, de ahhoz is elég okos, hogy átnézze, hogyan kereskedik a céged, és megtalálja az esetleges hézagokat a csövön. Aztán persze majd megpróbálják betömni őket, és több pénzt keresni – de ezzel mindenki csak nyer. Szóval az ingegrált kommunikációs rendszerek, kreatív megoldások és stratégiák a megfejtés.ó
És nem feltétlenül csak az internetes reklám „a jövő”. Akad még élet az emberi hirdetésekben is, csak a problémára kellene koncentrálni.